BERTRANDIAS Laurent

Professeur Resident faculty TBS since 2017

Department: Marketing

Laboratory: Social & Innovation Marketing


CURRICULUM VITAE

Qualification

  • 2013 : Agrégation de l’enseignement supérieur en Sciences de Gestion
  • 2012 : Habilitation à Diriger des Recherches (HDR) French Habilitation to Supervise Research • Université Toulouse Capitole France
  • 2006 : PhD in Marketing • Université Toulouse Capitole France
  • 2001 : M.Sc. Marketing • IAE de Toulouse, Université Toulouse Capitole France
  • 2001 : Master degree in economics and management • Ecole Normale Supérieure de Cachan Ecole Normale Supérieure de Cachan France

Teaching Experience

  • Since 2017 : Professor of Marketing• Toulouse Business School
  • 2013-2017 : Professor of Marketing • Université Toulouse 3, Paul Sabatier, France
  • 2007-2013 : Associate Professor of Marketing  • IAE de Toulouse, Université Toulouse Capitole, France
  • 2006-2007 : Assistant (with PhD) • IAE de Toulouse, Université Toulouse Capitole, France

Management Duties

  • 2014-2017 : Responsable pédagogique Licence professionnelle Management de la Qualité du Service • Université Toulouse 3, Paul Sabatier, France
  • 2008-2015 : Responsable pédagogique Master 1 Marketing en alternance • IAE de Toulouse, France

 

PUBLICATIONS

Academic publications

  • BUSCA, L., L.BERTRANDIAS, "A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing", Journal of Interactive Marketing, 2020, vol. 49, pp. 1-19[Cnrs :2, Fnege: 2]
    link
  • BERTRANDIAS, L., O.SADIK-ROZSNYAI, "New technological attributes and willingness to pay: the role of social innovativeness", European Journal of Marketing, 2019, vol. 53, no. 6, pp. 1099-1124[Cnrs :3, Fnege: 3]
    link
  • FRANÇOIS-LECOMPTE, A., L.BERTRANDIAS, Y.BERNARD, "The Environmental Labelling rollout of consumer goods by public authorities: Analysis of and lessons learned from the French case", Journal of Cleaner Production, 2017, vol. 161, pp. 688-697[Fnege :3]
    link
  • LECOMPTE, A. F., L.BERTRANDIAS, "Entre logique privée et logique collective : mieux cerner l’utilisation de l’information environnementale par le consommateur", Décisions Marketing, 2016, vol. 81, no. 2, pp. 115-130[Cnrs :3, Fnege: 3]
    link
  • BERTRANDIAS, L., A.LAPEYRE, "Les mécanismes de compensation mis en oeuvre par les consommateurs face à la baisse perçue de leur pouvoir d’achat", Revue Française du Marketing, 2015, vol. Issue 252, pp. 23-39
    link
  • BERTRANDIAS, L., Y.BERNARD, L.ELGAAIED-GAMBIER, D.ANNE WIESE, ASSOCIATE PROFESSOR STE, "Shoppers’ grocery choices in the presence of generalized eco-labelling", International Journal of Retail and Distribution Management, 2015, vol. 43, no. 4/5, pp. 448-468[Cnrs :3, Fnege: 3]
    link
  • BERTRANDIAS, L., L.ELGAAIED-GAMBIER, "Others’ environmental concern as a social determinant of green buying", Journal of Consumer Marketing, 2014, vol. 31, no. 6/7, pp. 417-429[Cnrs :4, Fnege: 4]
    link
  • BERTRANDIAS, L., E.VERNETTE, "Que valent les communications interpersonnelles ? Calibrage interpersonnel des connaissances et sélection des sources de conseil", Recherche et Applications en Marketing, 2012, vol. 27, no. 1, pp. 33-57
    link
  • BERTRANDIAS, L., É.VERNETTE, "Que valent les communications interpersonnelles ? Calibrage interpersonnel des connaissances et sélection des sources de conseil", Recherche et Application en Marketing, 2012, vol. 27, no. 1, pp. 33-57[Cnrs :2, Fnege: 2]
    link
  • FRECHET, M., L.BERTRANDIAS, "La performance judiciaire de la firme : une étude exploratoire du succès des entreprises devant le conseil des prud'hommes", Finance Contrôle Stratégie, 2011, vol. 14, no. n° 1, pp. 131-158[Cnrs :3]
  • BERTRANDIAS, L., M.FRÉCHET, C.MANVILLE, "Does justice influence the paths to the court? Studying the moderating role of justice perceptions in rights breach events", Revue de Gestion des Ressources Humaines, 2009, vol. 74, no. 4, pp. 24[Cnrs :3]
    link
  • BERTRANDIAS, L., M.FRÉCHET, C.MANVILLE, "Does justice influence the paths to the court? Studying the moderating role of justice perceptions in rights breach events", Revue de Gestion des Ressources Humaines, 2009, vol. 74, no. 4, pp. 24[Cnrs :3]
    link
  • BERTRANDIAS, L., A.LAPEYRE, "La préoccupation du maintien du pouvoir d’achat, proposition d’un critère de segmentation, Décisions Marketing", Décisions Marketing, 2009, vol. 56, pp. 15-22[Cnrs :3]
    link
  • BERTRANDIAS, L., R. E.GOLDSMITH, "Some psychological motivations for fashion opinion leadership and fashion opinion seeking", Journal of Fashion Marketing and Management, 2006, vol. 10, no. 1, pp. 25-40
    link
  • BERTRANDIAS, L., M.CARRICANO, "Le prix derrière l’écran : étude netnographique d’une communauté virtuelle de professionnels de la fixation des prix", Décisions Marketing, 2006, vol. 41, pp. 53-66
    link

Books

  • BERTRANDIAS, L., "Décisions et arbitrages des consommateurs en situation de privation financière" in Marketing et pauvreté., Eva DELACROIX, Hélène GORGE Eds, Editions EMS, vol. Être pauvre dans la société de consommation, chap. 5, pp. 117-136, 2017 [978-2-37687-082-1]
    link
  • BERTRANDIAS, L., "Experts ou proches ? Comprendre les arbitrages des consommateurs dans la sélection des sources de recommandations" in Management et réseaux sociaux : Ressource pour l'action ou outil de gestion., LECOUTRE Marc, LIÈVRE Pascal Eds, Hermes Science, Lavoisier, vol. 2.2, pp. 54-66, 2008 [978-2746219403]
    link

Published case

Conferences

  • BERTRANDIAS, L., A.LAPEYRE, "Subjective financial deprivation and budget allocation preferences" in Conférence AMS, 29 mai-01 juin., 2019, Vancouver
  • BERTRANDIAS, L., A.LAPEYRE, "Financial deprivation, which financial deprivation? The different effects of social and temporal financial deprivation on budget allocation preferences" in 35ème Congrès AFM, Le Havre, 14-17 mai., 2019
  • BERTRANDIAS, L., O.SADIK-ROZSNYAI, "The role of consultancy firms in shaping the markets of radical innovation." in 35ème Congrès AFM, Le Havre, 14-17 mai., 2019
  • BUSCA, L., L.BERTRANDIAS, "Reconsidérer les recherches quantitatives au prisme du réalisme critique" in 35ème Congrès AFM, Le Havre, 14-17 mai., 2019
  • BERTRANDIAS, L., N.BICH DANG, "Un robot pour améliorer son bien-être ? Effet du manque perçu de pouvoir sur l'intention d'adopter un robot compagnon" in 34ème Congrès AFM, 16-18 mai., 2018, Strasbourg
  • BERTRANDIAS, L., O.SADIK-ROZSNYAI, M.KUHN, "Nouveaux modes de mobilité, nouveaux mécanismes d'adoption ? Une étude sur les facteurs d'acceptation de la voiture autonome" in 34ème Congrès AFM, 16-18 mai., 2018, Strasbourg
    link
  • SADIK-ROZSNYAI, O., L.BERTRANDIAS, B.LOWE, "Délégation of control to driverless cars" in Conférence AMS , 27-29 juin., 2018, Porto
  • BERTRANDIAS, L., O.SADIK-ROZSNYAI, B.LOWE, "Consumer segments and their reactions to risky situations in driverless cars: A cartoon based projective study" in Conférence AMS , 27-29 juin., 2018, Porto
  • ELGAAIED-GAMBIER, L., Y.BERNARD, L.BERTRANDIAS, "From cloud computing to clouds of pollution. The environmental impact of Internet use: an analysis of consumers’ self-attribution of responsibility" in AMA 2017 Marketing and Public Policy Conference, Washington, 1-3/06/17., 2017
  • BERNARD, Y., L.BERTRANDIAS, L.ELGAAIED, "L'impact de la notoriété d'une problématique environnementale sur l'intention de modifier sa consommation" in 32ème Congrès International de l’Association Française du Marketing, Lyon, mai., Congrès Annuel AFM (Association Française du Marketing), 2016, Lyon
  • BERTRANDIAS, L., T.RUSPIL, E.VERNETTE, "E-opinion leaders in Internet Social Networks : a new conceptualization" in International Marketing Trends Conference, Venise, 21-23/01/2016., International Marketing Trends Conference, 2016, Venise
  • RUSPIL, T., L.BERTRANDIAS, E.VERNETTE, "E-opinion leadership and influence on online social networks: from a new conceptualization to the development of better measures" in 32ème Congrès Annuel AFM (Association Française du Marketing), Lyon, mai., Congrès Annuel AFM (Association Française du Marketing), 2016, Lyon
  • BERTRANDIAS, L., M.CARRICANO, O.SADIK-ROZNYAI, "La délégation de tâches aux objets intelligents: un modèle explicatif de la valeur perçue appliqué à la conduite autonome" in 32ème Congrès International de l’Association Française du Marketing, Lyon, mai., Congrès Annuel AFM (Association Française du Marketing), 2016, Lyon
  • RUSPIL, T., L.BERTRANDIAS, E.VERNETTE, "Proposal for a new conceptualization of e-opinion leadership on online social networks" in 45th European Marketing Academy Conference, Oslo, 24-27/05/2016., European Marketing Academy Conference, 2016, Oslo
  • BUSCA, L., L.BERTRANDIAS, "Toward a cultural (dis)intertwinement theory: Insights from social media" in 45th European Marketing Academy Conference, Oslo, 24-27/05/2016., European Marketing Academy Conference, 2016, Oslo
  • BERTRANDIAS, L., M.CARRICANO, O.SADIK-ROZNYAI, "Delegating decisional power to objects: a consumer value model in the context of autonomous driving" in 45th European Marketing Academy Conference, Oslo, 24-27/05/2016., European Marketing Academy Conference, 2016, Oslo
  • BERTRANDIAS, L., "L’adaptation des consommateurs à une perte subie de pouvoir d’achat : entre loyauté au marché et tentation de prise de distance" in 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing, Marrakech, mai 2015., Congrès international de l'AFM, 2015
    link
  • PRUCHE, L., L.BERTRANDIAS, E.VERNETTE, "Les conséquences de l’empowerment par Internet dans un contexte d’achat de service" in 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing, Marrakech, mai 2015., Congrès international de l'AFM, 2015
    link

Awards

  • 2007 : Best research paper (The price behind the screen: a netnographic study of a Pricing managers community) • Fédération de la Vente à distance (FEVAD)
 

EXPERTISE

Teaching fields

  • Etudes de marché
  • Marketing fondamental
  • Méthodes de recherche quantitatives 
  • Comportement du consommateur

Research Topics

  • Comportement du consommateur
  • Marketing de l’innovation et des nouvelles technologies
  • Comportements éthiques et pro-environnementaux

Professional expertise

Editorial activities

  • Since 2012 : Member of the editorial board of Décisions Marketing
  • Since 2013 : Member of the editorial board of the Revue Française du Marketing
  • Ad-hoc reviewer for  European Journal of Marketing, Journal of Consumer Marketing, Journal of Cleaner Production, Recherche et Applications en Marketing, Management et Avenir, Revue Française de Gestion, etc.
  • Since 2015 : Membre du comité de labellisation des ouvrages de gestion de la FNEGE
Read more

Academic associations

  • AFM • Association Française du Marketing • Membre élu du Conseil d’administration, chargé de mission au bureau
Read more

Research contracts

  • 2013-2015 : Financial deprivation and food choices  •  Project Manager
Read more

Supervisory Management of thesis, DBA

  • Since 2017 : Supervision of the thesis of Ngoc-Bich Dang (Université Toulouse Capitole, TBS Research) • Université Toulouse Capitole, TBS Research
  • Since 2016 : Co-supervision of the thesis of Julien DUGUET (co-supervisor:  E. RIAL-SEBBAG , INSERM)
  • Since 2015 : Supervision of the thesis of Corinne FAURE (Université Toulouse Capitole, TBS Research)• Université Toulouse Capitole, TBS Research
  • 2013-2017 : Supervision of the thesis of Laurent BUSCA (Université Toulouse Capitole, CRM) • Université Toulouse Capitole, CRM
Read more
 
Back to the directory ›